gotte-tips!

Rickard står just vid detta ögonblick i köket och steker, vad jag hoppas kommer bli, smarriga pannkakor. Och då kom på ett recept jag bara måste dela med mig av.
Eleverna jag hade i elevensval (hemkunskap) tjatade om att få gör kladdkaka en lektion. Så på sista lektionen innan jag åkte till Thailand så överraksade jag dem med att få göra kladdkaka. Inte vilken kladdis som helst heller! Jag lät dem göra tre olika sorters kladdkakor för att sedan utse en vinnare!
Här har ni vinnaren:

Kolakladdkaka

Du behöver:

  • 125 gr smör
  • 2 ägg
  • 1,5 dl strösocker
  • 1,5 dl ljus sirap
  • 2 dl vetemjöl
  • 5 msk kakao
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 krm salt
  • 1 krm bakpulver

Gör så här:

Smält smöret och rör ner socker, ägg och sirap. Blanda torrvarorna i en bunke och blanda ner i smeten. Slå smeten i en smord långpanna eller ungsfast form.

Grädda i 180 grader i 18 minuter. Låt svalna och skär i bitar. Servera kakan med vispad grädde eller vaniljglass.

 


 

Den låter inte helt fel va? Mitt tips är att servera den varm när det är riktigt kletig och härlig! Sen är det bara till att njuta!

Bon appétit!


Kommentarer
Postat av: Karlsson

...och där var jag sugen på att göra pannkakor ikväll! :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback