till alla farsor!

På söndag är det farsdag och då tycker jag att ni ska baka dessa härliga delikatesser, som jag hittat här, till era pappor! Jag har själv inte testat dessa än, men de ser otroligt goda ut!

Ingredienser
Chokladkaka
175 g mjukt smör
3 dl strösocker
1.5 dl kakao av god kvalitet
0.5 dl ljus sirap
1 nypa salt
3 st ägg, ekologiska
1.5 dl vetemjöl
Toscasmet
75 g smör
1.5 dl ljus sirap
0.75 dl matlagningsgrädde
3 dl strösocker
200 g kokosflingor

Gör så här

1. Chokladkaka
Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa smör och strösocker vitt och krämigt.

3. Rör ner kakao, sirap och salt.

4. Rör i ett ägg i taget och vänd sist ner vetemjölet i smeten.

5. Lägg ett bakplåtspapper i botten av en ugnsplåt med kant och fyll den med smeten.

6. Grädda kakan i mitten av ugnen i 30–35 minuter. Prova med en sticka, stickan ska vara lite kladdig.

7. Låt kakan svalna.

8. Toscasmet
Smält smör, sirap, matlagningsgrädde och strösocker till i en kastrull och koka samman 5 minuter.

9. Tillsätt kokosflingor och låt koka upp.

10. Häll toscasmeten över kakan och grädda ytterligare 10 minuter.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Är detta vad gamle Tony ska få? :) Låter gott!

Min far får inget han, han fyller år veckan innan fars dag. Typiskt!

2011-11-10 @ 17:18:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback