Au Pair Frågor

Nu har jag fått i uppgift att svara på några frågor till Au Pair in America. Här kommer mina svar:

Förnamn: Julia

Stat i USA: Virginia

Antal barn: 2st

Åldrar: 7 och 9

Har varit i USA i (månader): 9


  1. Varför ville du bli au pair?
    Jag ville inte börja plugga direkt och då tyckte jag att det var en bra möjlighet att komma iväg ett tag. Lära mig nya saker och bli en erfarenhet rikare.
  2. Berätta om din värd familj:
    Min nuvarandra familj består av 4 personer. Pappa Bill, jobbar som advokat. Mamma Lisa, hemmafru och världens underbaraste person. Allison, 9år och Maria 7år.
  3. Beskriv området du bor i:
    Jag bor i ett väldigt fint bostadsområde med många fina hus. Det är lite för långt till matäffär och shopping om man frågar mig. Annars kan jag inte klaga på någonting.
  4. Hur ser en vanlig dag för dig ut?
    Eftersom Lisa vill ta hand om barnen är inte det mitt största ansvar. Jag börja jobba klockan 1, då går jag oftast och bäddar barnens sängar om det behövs, slänger in lite tvätt och sen frågar jag Lisa vad planen för dagen är. Oftast åker jag då och handlar mat för dagen. Vid 4 hämtar antingen jag eller Lisa barnen vid busstoppet. Sen lagar jag en middag till familjen. Vid 7 slutar jag och då sitter jag antingen vid datan, åker till starbucks eller shoppar.
  5. Vad pluggade du och varför valde du den kursen?
    Jag pluggade ingenting. Man måste egentligen göra det, men jag hade varken ork eller lust jag så skippade det. Jag behövde inte betala någon avgift innan jag åkte som jag sen ska få tillbaka när jag kommer hem om jag har pluggat, så jag sket helt enkelt i det.
  6. Berätta om någon resa du har gjort eller som du planerar att göra:
    Jag åkte till Puerto Rico med min första värdfamilj i 5 dagar. Helt underbart ställe. Sen har jag varit uppe i NY 4 gånger och hälsat på min kompis Sandra. i slutet av Maj åkte jag med min nuvarande familj till Florida i 5 dagar.
  7. Vad har du lärt dig under året?
    Framför allt att tala bättre engelska. Jag har även lärt mig att respektera andra bättre, att ha ett stort tålamod. Jag har insett hur viktig min familj och mina vänner är. Jag har lärt mig att vara självständig och hantera jobbigt situationer. Sen har jag blivit mycket bättre på att laga mat :)
  8. Vilken har varit den bästa erfarenhetern hittills?
    Väldigt svårt att säga. Men framförallt att blivit starkare som person. Har man klarat att bo i ett främmande land med en främmande familj så kan man klara mycket.
  9. Hur har du spenderat dina fickpengar?
    Eftersom detta jobbet inte är någonting man blir miljonär på så har man fått hålla hårt i mynten. Mycket av mina pengar har gått till att äta ute, shoppa och annat strunt.
  10. Vad tycker du ha varit det mest utmanande med att vara au pair.
    Att bo hos en annan familj och rätta sig efter deras regler och vardagsrutin. Att aldrig känna sig riktigt hemma och helt avslappnad. Att alltid vara på bra humör.
  11. Vad tycker du om skandinaviska institutet/Au Pair in America?
    Jag kan bara säga bra saker om förmedlingen, har ingenting att klaga på. När jag bytte familj hjälpte förmedlingen mig och så fort jag har problem kan jag kontakta min counsler Dominiqe och hon ställer upp. Jag kan däremot INTE rekomendera Culturale Care, det är den billigare förmedlingen för värdfamiljerna. Utifrån vad min kompis har erfarat är de inte bra, ställer inte upp och bryr dig INTE om au pairen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback