Första etappen avklarad!

Vi befinner oss i Doha, Qatar just nu och resan har varit smärtfri hittills! Det blev inte mycket sömn på första flygningen men vi fick helt underbara platser, visar bild imorgon! Det finns fördelar med att ha en lång partner :)

Inte långt kvar nu...

Igår käkade vi lunch på Spagetti Factory som ligger på 6e våningen i Central World. Rickards lasagne var underbart god medans min spagetti med vitlökssås, bacon och svamp var så stark att hela munnen höll på att explodera.
Efter några timmars shopping blev det dags för fikarast och ett besök på Cold Stone, en glasskedja från USA som nu finns lite överallt i världen. Ett måste för alla glasslovers!
Rickard testade en jordgubb-cheescakeglass och jag tog som vanligt mintglass. Man måste passa på för det är inte på många ställen jag hittar mintglass!
Dagen avslutades hos Vicky där vi hämtade Rickards kläder. En svart kostym, en grå kostym, två skjortor, två slipsar och en ursnygg jacka! Kishor var nöjd och Rickard var nöjd, toppen!
Besök gärna Vicky's Fashion som ligger precis vid hotel D&D Inn på Kohsan Road om ni vill sy upp kläder när ni är i Bangkok! De är otroligt kunniga och man kommer aldrig därifrån missnöjd!

Nu är slutspurten inne. Ricki håller på att packa ner det sista och sen beger vi oss till köpcentret Siam Paragon för att gå på bio, det lutar åt Scream 4.
Detta blir antagligen den sista rapporten från Thailand. Tack alla för att ni följt oss under sex helt underbara månader!

Kram!
PS. Ni glömmer väl inte gissa på Rickards bula?

tävling!

Ni har varit duktiga på mina tidigare tävlingar vi tar en sista innan det är dags för hemfärd.
Vad krävs för att få en megabula i pannan?
1. Gå in i en lyktstolpe
X. Glömma ducka i en dörrpost
2. Klämma huvudet i hissdörrar
GISSAS GISSA!
Och glöm inte tacka Rickard för att han tog en för laget och gjorde denna tävling möjlig! Haha!

One night in Bangkok

Bamsekel med Loppan innan vi åkte. Brillorna var obligatoriska då tårarna sprutade!
Rickard checkar bagaget innan vi går på båten. Jag kom i sista sekund på att vi glömt låsa en lägenhet så det var bara till att ta första bästa taxi hem igen..
Pizza Company - the best company you can have!
Jippie! Tummen upp för 1a klass och egen kupé!
Jag var som vanligt ledsen när vi skulle säga hejdå till Loppan och grät både en bra stund innan och en bra stund efteråt. Hon har det bra hos sina riktiga ägare men självklart är det tråkigt att lämna sin lilla Loppa ändå!
När vi kom ner till hamnen  och vi gick igenom väskorna kom jag på att jag glömt låsa en av lägenheterna och fick fullkomligt panik. Taxi på Koh Tao är onödigt dyrt så det sved att behöva åka den knappt 1 km fram och tillbaka för 400 bath. Det blev allefall låst och vi hann med båten till fastlandet!
I Chumpoon gick tiden otroligt långsamt fram tills vi insåg att de hade gratis wifi där vi satt och kunde titta på lite Big Brother och samtidigt slå ihjäl tid!
Väl på tågstationen var vi helt säkra på att tåget, som vanligt, skulle vara några timmar försenat. Vad vi lärt oss är de thailändska tågen inget att lita på men denna gången hade vi helt fel. 20 min innan utsatt tid rullade tåget in och vi var nära på att missa det, he he. Vi satt kvar och kollade på alla som gick på och insåg att det började bli ganska tomt på perrongen, så jag gick fram till en i personalen och frågade när tåg 86 skulle komma in och fick då svaret att tåg 86 var inne. Jisses, det blev snabba ryck och vi sprang allt vi kunde med alla väskor!
Vår lilla kupé var en succé! Nu kan man inte jämföra den thailändska standarden med den svenska, så för att vara thailändsk standard var det lyx. Stora rymliga sängar (om man jämför med 2a klass där Rickard är tvungen att ligga såhär) var mest uppskattat! Minst uppskattat var utan tvekan ACn som sprutade ut iskall luft rak på mig som låg i den övre sängen. ACn gick inte reglera så jag fick snällt gilla läget och försöka värma mig så gott jag kunde med den tunna filten man fick. Och vem hade mage att klaga på kylan och sa att han inte kunnat sova på hela natten för det varit så förbannat kallt! Rickard såklart!
Nu blev det mycket text så det är bäst jag slutar innan jag tröttar ut er!
Imorgon fortsätter shoppingen och en sista fitting hos Vicky. Om jag känner oss rätt blir det nog några serier bowling också!
Kram

big shopping!

Dagen har varit fylld med shopping. Vi började dagen hos Vicky, vår vän sedan många år tillbaka som äger en butik där man kan sy upp kläder. Rickard var inne på att sy upp en kostym men efter en timme hos Vicky blev det mer än så beställt! Ska försöka ta några bilder ikväll när vi ska tillbaka på fitting.
Vi fortsatte till MBK där Ricki kunde bocka av en hel del på sin lista. Jag som hade lovat mig själv att inte köpa någonting kunde inte hålla det. Jag hittade en väska  som jag bara inte kunde motstå!
Jag hann även köpa en present till min syster Jenny inne på Marc Jacobs butiken i Siam Center. Jag kan inte berätta vad som väntar i påsen för då blir det ju ingen överraskning, men en extra fin present förtjänar hon för hon är världens bästa syrra :)

Framme

Eftersom Rickard ska hålla på och tramsa får han skylla sig själv när bilden kommer upp här. Vill han visa sig från sin bästa sida så är det helt okej för mig!
Bangkok calling!
Äntligen framme efter en iskall tågresa. Berättar mer om det senare för nu är det shopping som gäller. Rickard har en hel A4 sida med saker han ska köpa och jag följer mest med som smakråd. Jag får ta min shopping i sommar istället, väskorna har nog bara vikt till Rickis saker!

i Chumpoon

Hej igen!
Nu är vi i Chumpoon och väntar på tåget. Vi käkade som planerat på Pizza Company och Rickard hann även slänga i sig några donuts innan det var dags att gå tillbaka till väskorna.
Vår taxi kommer när som och ska ta oss till tågstationen!

Då var det snart dags!

Jaha! Då var de sista få timmarna på Koh Tao komna och det känns sådär skulle man kunna säga. Det ska bli kul att komma till Bangkok i några dagar och tro det eller ej så ska det bli ganska skönt att komma hem också. Speciellt när jag vet att jag snart ska åka tillbaka hit. Annars hade jag inte varit lika okej med att lämna.
Vi försökte få det mesta gjort med städning, sopor, packning och sådant igår, men ändå känns det som det är hur mycket som helst kvar. Ett stort hus med tre våningar tar längre tid att städa än vad man tror!!!
Rickard är ute och damsuger poolen nu (misstänker att han tog på sig den sysslan för att jobba på brännan in i det sista!) och jag försöker packa klart och bestämma vad som ska lämnas kvar och vad jag vill ta med hem.
Vi tar tåget till Bangkok ikväll och det ser vi fram emot. Sist vi åkte var 1a klass biljetterna slut men nu bokade vi i tid så vi får egen kupé. Det ska bli intressant! Vi ska även passa på att fylla kaggarna riktigt ordentligt på Pizza Company i Chumpoon innan tåget åker. De har utan tvekan Thailands bästa pizzor!
Nä, nu ska jag göra ett sista ryck så jag hinner kela med Loppan riktigt länge innan taxin kommer och hämtar oss. Vi skämde bort henne med en riktig brakfrukost i morse så hon lär vara mätt till jag kommer tillbaka i juni :)

blir inte alltid som man tänkt sig!

Ha ha! Vår käre vän självutlösaren tänker inte alltid på vår längdskillnad på 35 cm!

vart tog solen vägen?

Påskmiddagen igår var en succé! Min laxbit var så god att jag kunnat skippa allt det andra på tallriken
Nyss brakade helvetet loss. Vi låg vid poolen och spelade yatzy i frid och fröjd. 10 minuter senare var himlen fylld med moln och regnet fullkomligt öste ner, det blixtrade och åskade så mycket att Loppan nästan sket ner sig!
Vi hann allefall plocka in all tvätt innan det var försent vilken var skönt eftersom samma sak hände igår och då var vi inte lika snabba!
Det är nog dags att sätta igång med packningen nu när man ändå inte kan vara ute. Vi lämnar Koh Tao
om två dagar och det kan kan vara skönt att ha packningen klar i tid!

GLAD PÅSK

Bara för att vi är i Thailand har vi inte glömt att det är påsk. Idag inhandlades köttbullar, ägg, lax, "prinskorvar" och potatis så ikväll blir det påskmiddag för hela slanten!

Ingen av oss är speciellt krävande gällande påskmat så vi kör bara det vanligaste och lättaste att få fatt i på ön!

Oh heaven!

Den senaste veckan har himlen över Koh Tao varit magsikt vacker. Ett rosarött sken lyser över ön och jag vill inte åka härifrån!

torsdagsmys!

Fyra mataffärer senare (ja, alla fyra som finns på ön) hittade vi äntligen grädde och kunde sätta igång med kvällsmaten. Jag slängde ihop en kyckling och bacon gryta med bandspagetti som blev ruskigt god och riktigt onyttig! :)
Jag överraskade Rickard med att köpa lite godis också så nu blir det torsdagsmys med film och gotte!
Underbar solnedgång över Thailands bästa ö Koh Tao

mat!

Kvällen börjar närma sig lagom till magen börjar kurra. Vi pendlar mellan att laga mat hemma eller beställa hem pizza. Jag är sugen på att ställa mig vid spisen men då måste jag komma på ett recept som övertygar!
Later!

börjar lida mot slutet

Sista veckan på Koh Tao är här och det känns väl inte sådär superskoj måste jag erkänna. Jag vill inte hem för 5 öre medans Rickard tycker att det ska bli ganska skönt att komma tillbaka till Sverige efter 6,5 månader i Thailand.
Hade det inte varit för att jag ska åka tillbaka i juni hade jag antagligen gråtit mig till söms varje natt, så lite bättre känns det självklart när jag vet att jag snart ska komma tillbaka.
Den sista veckan kommer vi passa på att brassa i solen så mycket som möjligt. Vad man hört börja vädret bli bättre hemma i Sverige och det finns inte på kartan att någon hemma ska få vara mer solbränd än mig när jag kommer hem. Nästan bud på att inskaffa lite kokosolja?
Vår absoluta favoritrestaurang Morava blev tyvärr totalförstörd under stormperioden så det blir inget sista besök där innan vi lämna ön. Vi har istället hittat en ny favorit som jag ska berätta om i ett senare inlägg. Jag har inte glömt att jag lovat ge er ett Koh Tao inlägg! Hold on!
Nu är det dags för lite frukost och ett dopp i poolen!

Så många jobb jag haft under detta året kommer jag nog aldrig ha. Allt från elektriker, rörmokare,
trädgårdsmästare, hotel manager.. etc etc

Gårdagens middag, två rejäla schnitzlar, stekt potatis och den godaste senaspssås som går
att hitta! MUMS!

poolhäng!

Vi hittade äntligen vår undervattenskamera igår och passade då på att knäppa några bilder i poolen. Rickard var snabb med att kommentera att jag såg mindre bra ut i cyklop! HAHA! Jag kan inget annat än hålla med. Det är här med fritt fram att klä ut sig till mig med cyklop på Halloween!
Världens bästa poolskötare!

Det blev inte riktigt tummen upp för att få med båda på bild.. Vi gjorde några försök och detta blev
bästa resultatet!

Songkran

Jag har varit i Thailand många gången men aldrig fått uppleva det thailändska nyåret förutom i år. I förrgår, den 13 April, firade både thailändarna och turisterna in det nya året med ett enda stort vattenkrig.
Folk stod utmed gatorna och kastade vatten på folk som körde förbi, pickup bilar körde runt och kastade vatten på alla de körde förbi, folk på stranden kastade vatten, folk på restauranger kastade vatten.. Alla kastade och sprutade vatten!
Vi tillhörde den skaran som blev totalt nersprutade med vatten påväg till stranden och de som kastade vatten på alla som var på samma strand som oss.
Vi kastade ju inte bara på andra utan blev även kastade på av alla på stranden. Jag lyckades få två
20 liters hinkar med vatten över mig, inte så farligt tänker ni då! Nej, det hade inte varit så farligt om
det inte varit för att mina bikinibyxor är en storlek för stora och därmed gjorde att jag visade röven
för hela stranden två gånger!
Förutom att jag visade mitt likbleka arsle så hade vi riktigt skoj. Vi stannade på Sairee beach i några
timmar innan jag var helt trött och slut i kroppen efter det enorma vattenkriget.

Sista etappen

Jag ska sluta ursäkta mig för att jag är så otroligt kass på att uppdatera bloggen. Den enda enkla anledningen är för att jag inte orkar eller har lust lika ofta som förr.
Jag ska göra mitt yttersta och bjuda på lite bilder in i det sista. När vi är tillbaka i Sverige tackar jag och bloggen antagligen för oss.
In i det sista var det. Den senaste veckan har varit VARM! Vädret vände verkligen efter stormen och hettan kom. Jag skulle gissa på att vi snittar 40 grader under dagarna och runt 30 på nätterna.
Som Kim såg har jag lyckats dra med mig Rickard ut så han också kan se lite solbränd ut när vi kommer hem.
Vi ska ut till poolen nu hade vi tänkt så jag ska knäppa lite bilder under dagen!
Later!

Golden 99

Igår var det min tur att bestämma restaurang och då passade jag på att välja Golden 99. Jag tycker att det är en mysig och rolig restaurang medans Rickard inte gillar den särskilt mycket.
Golden 99 ganska unik eftersom man får laga sin egna mat där. Man hämtar det man vill ha i buffén, där finns allt från kyckling till kött till skaldjur, sedan får man grilla det på sin lilla grill som står på bordet.

Nytt husdjur

Titta vilken liten krabat jag hittade i trädgården idag!
Ser ni vilken lång svans den har? Tänk den om några år, då kommer jag inte vara lika snabb med att springa fram med kameran :)

Bilder

Jag gör gärna det mesta själv, men när det taket behövs målas om ber jag mer än gärna thailändarna om hjälp!
Jag lyckades lura med mig Rickard till poolen i 5 timmar. Även han fick sig en rejäl bränna så nu kanske han slipper vara blekast i kvarteret när vi kommer hem!
Vårt senaste inköpt till poolen. Den fetaste madrassen vi kunde hitta på Koh Tao, helt underbar!
Rickard körde ner till hamnen och köpte några fruktshakes till oss
Det blev ett besök på Bingos till middag, de har utan tvekan öns bästa chicken cashew och orangeshake!

dags att svira om

Nu ska vi "hem" till vår hyresgäst som har ett litet goodbye party eftersom han åker hem till Sverige snart.
Jag har som vanligt varit kass på uppdateringar men imorgon planerar jag att slå på stort och lägga upp en bild! Något för er läsare att se fram emot!
Kram

brännan here I come

Solen var verkligen på vår sida idag så istället för diverse sysslor placerade jag mig i en solsäng vid poolen där det jobbades flitigt på brännan.
Rickard sa att jag såg ut som ett rödljus i ansiktet och sjöng Rudolf med röda mulen. Ha! Det ska komma från någon som är blekare efter 6 månader än han var när han kom hit!
Vi har varit flitiga med att testa nya restauranger de senaste två dagarna. Kommer ni ihåg att jag skrev i
början att vi skulle äta på Koh Taos alla restauranger innan vi åker hem. Nja, det kommer nog inte bli så
, men vi har säkert avklarat 70 % av restaurangerna.
Jag ska försöka sätta ihop ett litet Koh Tao Tips - inlägg innan vi åker hem. Jag kanske har någon läsare
som ska besöka Koh tao och då är det ju perfekt med lite tips från en wannabe-thailändare :)
Dags för gårdagens Big Brother!
Just det, jag måste passa på att hälsa till Örnaskolans gullunge, Daniel i 9B att jag visst saknar er!
Ni ska alla få bjässekramar när jag är hemma igen!

JIPPIE!!!!!!

Jag såg precis att Eurovision Song Contest kommer vara den 14 maj. Helt underbart! Tänka sig att de planerat in årets, i särklass, mest underbara dag när jag är hemma i Sverige igen!
Uppladdningen börjar nu med att lyssna igenom alla favoritlåtar genom Eurovisions alla år!
Här en självklar uppladdningslåt, frankrikes bidrag från förra året, en av tidernas bästa låtar (förutom alla
carola samt Perelli låtar).
Eftersom jag befinner mig i ett otroligt glädjerus så ska jag passa på att bjuda alla mina läsare på en hejdundrande schlagerafton hemma hos min syster Jenny (eftersom jag själv inte har något hem!) Hon vet inte om det ännu men jag hoppas att hon ställer upp!
Dresscode är självklart glitter, färger, mycket smink och ett ständigt leende. Gäller tjejer som killar!
Varmt välkomna!

April april?

BANGKOK. Svåra översvämningar i Thailand har dödat 11 personer och gjort tusentals turister strandsatta på populära semesteröar som Koh Samui och Koh Tao.

Trots att mars vanligtvis är en av landets varmaste månader har regnet fullkomligt öst ner i en hel vecka, och mer regn är att vänta enligt väderprognoser.

Nu arbetar militären för att hjälpa de som strandats när flyg och färjor ställts in och myndigheter varnar för eventuella jordskred.

Tusentals svenska turister har drabbats av det dåliga vädret i Thailand.

Regeringen har skickat sitt enda hangarfartyg för att evakuera ett tusental personer som strandats på ön Koh Tao. Även på populära Koh Phangan beräknas runt 1 000 personer vara fast.

Totalt har 80 distrikt i åtta provinser förklarats som katastrofområden av Thailands krismyndighet.

Det skulle kunna vara ett dåligt aprilskämt men så är tyvärr inte fallet. Koh Tao och många andra ställen i Thailand har den senaste veckan drabbats av det värsta regn och stormvädret på 10 år.

Internet har varit dött på hela Koh Tao de senare 4 dagarna och strömmen har kommit och gått. Ibland har vi varit helt utan ström under stora delar av dagarna.

Jag berättade tidigare att två träd blåst ner på våran tomt, nu är vi uppe i fem. Under de värsta stormvindarna har takpannor på huset blåst bort och på så sätt gjort att det läckt vatten. Förutom det har vi klarat oss "bra".

Vårt hus ligger en bit upp på Koh Taos södra bergsdel och därför har vi inte drabbats av någon översvämning, däremot har vattnet forsat i stora fåror och varit nära att dra med sig vår pool. Vi såg det lyckligtvis i tid så jag och Rickard lyckades leda om vattnet innan det var försent.

De senaste nätterna har jag knappt vågat sova. Som minst sov jag i tre timmar

i förrgår. Bara vindens kraft gjorde att det ryckte i både fönster och dörrar, sen

det ständiga suset av svajade träd och vinden som tjuter.

Värst har ändå rädslan av att vakna upp med en stor jäkla palm i sängen varit.

Eftersom vi bor en bit utanför "centrum" har vi inte haft någon som helst koll på

vad som hänt där nere. Vi har inte vågat lämna huset, inte haft någon internet

och ens knappt kunnat se 100 meter framför huset pga allt regn. I förrgår när

vi hörde helikoptrarna började man ana oro. Totalt flög tre helikoptrar runt runt

runt.

Min pappa ringde oss och berättade att Thailands enda hangarfartyg ankrat

utanför Koh Tao för att evakuera folk från ön. What!

Vi fick veta dagen efter, igår, att de evakuerat totalt 2000 personer från

Koh Tao. Helikoptrarna hade tagit åtta passagerare åt gången, ca 250

gånger flög de för att hämta folk.

Igår när vädret var mycket mer stabilt än de senaste dagarna moppade

runt på Koh Tao för att kolla på förödelsen. Våra vattenläckor är ingenting

jämnfört med dem som fått sina hus totalt förstörda. Översvämningar på

ca en halv meter och vägar som inte längre finns. Så otroligt ledsamt att se.

Här kommer några bilder som jag tagit.. och några som jag stulit! Bilderna

talat för sig själva.

Vår väg som det inte längre finns så mycket kvar av

De försökte rädda Pizzeria Farango med sandsäckar. Det gick tyvärr inte...

Ban's 24 lilla affär var totalförstörd

Likaså Koh Taos bästa restaurang Morava

översvämning som kallas duga.

Strandvägen som den ska se ut och strandvägen som den ser ut nu

Idag kom det ett rejält skyfall på eftermiddagen men annars har dagen

varit lugn. Vi har haft fullt upp med att ställa saker till rätta här hemma.

De närmsta dagarna kommer förhoppningsvis vara lugna men en ny

storm väntas komma mellan 4-6 april.

Jag lovar att hålla er uppdaterade så gott det går!

Här är en film från räddningsuppdraget