Tips till blivande Au Pairer

Hej!
Har läst din blogg ett tag, men har varit ganska dålig på att kommentera..men jag har iallafall funderat på åka som au pair när jag tagit studenten, ett år kvar, skulle du kunna berätta lite mer, hur du gick till väga, hur första tiden var..ja, och lite praktiskt? hade varit jättegulligt av dig =) kram!

Ja, nu ska jag försöka dra hela storyn kort! I början ville jag verkligen inte åka som au pair men min kära vän Sandra fick mig att skicka in en ansökan till
Au Pair in America. Så vi åkte på intervju i Göteborg och då blev jag ännu mer taggad. Jag och Sandra sa att vi BARA ville till L.A och om vi inte fick en familj där tänkte vi inte åka. Efter nån vecka när alla papper var klara började familjer ringa. Jag tackade ja till den fjärde famijen.

Den första tiden var jag orolig för att jag inte skulle hitta någon kompis eftersom jag inte kände någon. Sen träffade jag min kompis Sofia som blev min bästa vän. I början var man väldigt blyg och vågade praktiskt taget inte göra någonting.  Familjerna gillar om man inte är så blyg och vågar säga till kidsen om de dampar.

Jag kom ju till Washington DC och inte L.A som jag ville från början. men eftersom jag var orolig att inga skulle ringa mig sa jag ja till dem. Jag valde en familj med två döttrar på 5 & 7 år. Mamman Bridget är hemmamamma och Pappan Paul jobbar som lobbyist. Allt lät jättebra när jag pratade med Bridget i telefon och jag trodde de var den perfekta familjen för mig. Men redan efter några veckor märkte jag att det inte funkade med Bridget eftersom hon krävde mer av mig än vad jag kunde ge henne. Så vi gjorde en rematch efter 6 månader. Jag pratade med våran granne nere vid bussen och berättade om situationen för henne och tillslut frågade jag henne om de ville ha en au pair. Så här är jag nu, hemma hos en familj som jag antagligen inte skulle valt i början men som visade sig vara den mest underbara familj någonsin.

Nu efter 9 månader kan jag ge miljoner med tips, som jag tycker är viktiga, till blivande au pairer.

  • Var kräsen när familjer ringer. Välj INTE första familjen bara för att du är orolig att fler inte ska ringa. Det viktigaste är inte hur många resor en familj åker på eller hur mycket pengar dem har.
  • Försök hitta en familj med ETT barn. Det är helt klart bäst och mycket lättare. Då slipper man allt bråk, glin som springer åt olika håll etc
  • Vart dem bor är inte det viktigaste men självklart vill man inte bo in the middle of nowhere. N.Y är verkligen en underbar stad, hade jag skaffat ny familj skulle jag valt att flytta dit.
  • Fråga familjen om du får egen bil, det är viktigt och en stor frihet.
  • andra saker som är bra att fråga är vilka tider man jobbar, ifall man jobbar helger, vad de kräver av au pairen, vad som ingår i dina arbetsuppgifter, om de haft någon rematch innan och anledningen till det.
  • Jag skulle rekomendera att välja en familj som inte har en hemma-mamma. Två arbetande föräldrar är det bästa för då slutar man jobba när de kommer hem.
  • VÅGA STÄLLA FRÅGOR NÄR FAMILJERNA RINGER.
  • Plocka inte med dig för mycket skit när du åker hit för man shoppar grymt mycket här.
  • Planera dina semester dagar. Jag och Sandra ångrar att vi inte planerade det bättre så vi kunde åka på semester ihop över en långweekend (tors - sön). Lite småresor runt om i USA skulle vara toppen.
  • Kan du fixa med dig ett bra falskleg är det inte helt fel eftersom man måste vara 21 för att dricka alkohol :)

Ja, det var väl allt jag kunde komma på för tillfället. Hoppas det var till lite hjälp allefall. btw, lönen suger. Så har du möjlighet så ro ihop några tusen innan du kommer som du ex. lägger undan bara för resor är det väldigt bra.


Kommentarer
Postat av: Malin

Tack så jättemycket för svaret =) Jag är mer taggad nu, verkar jätteskoj! Ska på info.möte den 13e jul!

Postat av: Maja

Hej Julia, och tack för en rad med bra tips!

Jag har tänkt åka ganska snart till USA gör att jobba som Au pair, och jag har lite funderingar på hur du fixade falskleg. Gjorde du det i USA eller Sverige, och sådär. Tacksam för svar, och ha det bra! =)

2008-06-20 @ 20:32:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback